Alla inlägg den 11 oktober 2008

Av Lissan - 11 oktober 2008 19:29

Eftersom dagens middag hotade att vara för lite utökade jag den med det godaste jag vet, pilafris med champinjoner.


Så här gör jag


Hacka en gul lök, fräs den med lite margarin i en rymlig stekpanna.

När löken börjar vara blank och genomskinlig, häll i ris i så stor mängd som du behöver tex 3 dl för 4 portioner låt den fräsa med löken en stund. Häll sedan över 5 dl vatten och två buljongtärningar. Låt riset koka till dess att det är mjukt häll över i en ugnsfast form. Gör en champinjonstuvning en stoor en häll den över riset. Skiva tomater och lägg över stuvningen,  avsluta med att strö rikligt med valfri riven ost över. Gratinera i ugn till  dess att osten  har smält.


Smaklig måltid !


Av Lissan - 11 oktober 2008 12:46

Igårkväll fick jag ett tokryck, ville sticka något annat, och kom plötsligt ihåg en Mysteriestickning som jag var med i början av året. Jag bloggade om den i februari.  Av någon anledning har den blivit liggandes till igår. Det är en rolig tv-tittar-stickning så ledtrådarna flög framåt. Jag hade inte en tanke på att garnet inte skulle räcka. Men det räckte alltså inte och fixa mer NU efter ett halvår, nja den tanken släppte jag rätt fort. Så fram med nystmaskinen  och vevavevaveva.. Nu har jag tre nystan ljuvlig rosa Alpacca. Undrar vad det ska bli nästa gång ? Kanske en sjal med en fin spetskant. Jag blir toppenglad om någon har tips på ett mönster. Kom bara ihåg att 150 gr är allt jag har :)

Ovido - Quiz & Flashcards