Alla inlägg den 14 mars 2008

Av Lissan - 14 mars 2008 17:54

Jag har gjort en dominosocka, svisch bara, det gick som en hejsan, vilket mönster. När jag läste mönstret så var det inte solklart, men under stickningens gång, med steg för steg, solklart. Bildbevis kommer under helgen. Nu kallar Nora Roberts, jag har fastnat för hennes romaner, just nu har jag "Bakom murarna" på G. Fängslande läsning.

Av Lissan - 14 mars 2008 17:16

Jag har lyckats, jag har faktiskt lyckats....


Försökte att efterlysa mönstret på swallowtail shawl, men ingen nappade, jag väntade, säkert  i 24 timmar..........

Och sedan tog jag det stora steget och beställde från USA, ville berätta, men var inte säker på att jag hade gjort rätt, och idag, hade jag fått post, maken ringde, lätt exalterad, och sa att jag hade fått ett brev från USA, jaha, sa jag, lite nonchalant så där, är det ett tjockare kuvert ?, typ, eller är det ett brev, Hmmm fick jag till svar, jaså är det stick-o-virk, han hajade rätt snabbt eller hur.....

Men jag var fortfarande inte helt säker på att jag hade gjort rätt, men faktiskt det var rätt tidning. Så nu, har jag också mönstret på swallowtail shawl. Jag har tittat och beundrat, länge, länge, den är så fin, fastän jag tydligen, ligger flera år efter alla andra, det bryr jag mej inte om.

Som sagt, livet leker.


Av Lissan - 14 mars 2008 17:16

I eftermiddag gjorde jag ett recept som jag har hittat i aftonbladet. Maken jublade, så här kommer det :


Gratinerad blomkål med tomatsallad      4 port

800 gr blomkål

150 gr rökt skinka

20 cm purjolök

riven ost

3 msk strimlad basilika

0,5 dl grädde

salt

peppar

Tomatsallad:

Tomater

2 msk olivolja


Värm ugnen till 225 gr.

Koka upp rikligt med vatten

Skölj blomkålen och dela i buketter, sjud ett par minuter.

Strimla skinkan, skiva purjon fint, strimla basilikan.

Blanda skinka, purjon, osten, basilikan och grädden till en röra. Smaka av med salt och peppar.

Lägg upp blomkålen in ugnsfast form skeda över skinkröran, Gratinera i ca 10 min. Fixa tomatsalladen under tiden. Skiva tomaterna salta och droppa över olivolja. Lite strimlad basilika eller någon annan ört.

Ett gott vin till, är inte helt fel.


Smaklig måltid.

Ovido - Quiz & Flashcards